Annons:
Etiketttopplistor
Läst 6839 ggr
tlover
11/30/16, 2:04 PM

Bästa välgörenhetsorganisationen

Vid jul blir alla lite mer givmilda, Vilken/vilka välgörenhetsorganisationer gillar du? Vilka gillar du inte?

Lägg gärna till egna förslag men kolla så att det inte finns redan

l'm back

Annons:
iFokus
11/30/16, 2:13 PM
#1

Nomen Nescio har lagt till följande förslag:

  • Radiohjälpen
iFokus
11/30/16, 2:19 PM
#2

kattöga har lagt till följande förslag:

  • SOS Barnbyar
  • Läkare utan gränser
iFokus
11/30/16, 2:29 PM
#3

DiamondIce har lagt till följande förslag:

  • ActionAid
iFokus
11/30/16, 2:42 PM
#4

vendelay har lagt till följande förslag:

  • Djurrättsalliansen
  • Forska utan Djurförsök
  • Stockholms Katthem
  • Gotlands Djurfristad
  • Kattstallet
  • Örebro Katthem
iFokus
11/30/16, 4:34 PM
#5

eskils har lagt till följande förslag:

  • Hemlösa katter i Helsingborg/Skåne
  • Södertälje katthem
  • Norrtälje katthem
  • 9 Liv Östergötland
  • Göteborgs Katthjälp
  • Uppsala katthem (Föreningen Samvetet)
iFokus
12/1/16, 1:24 AM
#6

Mirinda har lagt till följande förslag:

  • Stadsmissionen
Annons:
iFokus
12/1/16, 11:44 AM
#7

Maria har lagt till följande förslag:

  • PLAN international
iFokus
12/1/16, 7:23 PM
#8

OlgaMaria har lagt till följande förslag:

  • Star of Hope
OlgaMaria
12/1/16, 7:25 PM
#9

På Star of Hope kan man skänka en get eller ko till en behövande familj på Haiti eller bekosta ett julpaket till en familj i t ex Lettland eller Rumänien.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
12/1/16, 7:35 PM
#10

#9 Liknande kan man på IM (eller en kaffebuske om man är vegetarian)

l'm back

vendelay
12/1/16, 8:19 PM
#11

Är det bara jag som tycker att det är extremt svårt att se vilka stjärnor som hör till vilket ord? Det borde finnas streck eller att varannan rad är mörkare, eller är det bara jag som ser konstigt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

iFokus
12/1/16, 10:28 PM
#12

Tarotstollan har lagt till följande förslag:

  • Läkarmissionen
iFokus
12/3/16, 12:06 AM
#13

Cessy har lagt till följande förslag:

  • Kattkommando syd
  • UNICEF
Annons:
iFokus
12/4/16, 1:37 AM
#14

Anonym783 har lagt till följande förslag:

  • Musikhjälpen
iFokus
12/5/16, 10:51 AM
#15

Nomen Nescio har lagt till följande förslag:

  • Frälsningsarmén
iFokus
12/5/16, 12:53 PM
#16

Niklas har lagt till följande förslag:

  • Rotary
iFokus
12/6/16, 3:56 PM
#17

Maria har lagt till följande förslag:

  • Green peace
iFokus
12/6/16, 4:22 PM
#18

Cessy har lagt till följande förslag:

  • WHO - Världshälsoorganistionen
iFokus
12/10/16, 5:57 PM
#19

Túrwen har lagt till följande förslag:

  • Hundar utan Hem
iFokus
12/10/16, 6:01 PM
#20

Túrwen har lagt till följande förslag:

  • PETA (People For The Ethical Treatment of Animals)
Annons:
iFokus
12/12/16, 10:05 PM
#21

Pysslan har lagt till följande förslag:

  • BRIS
iFokus
12/13/16, 7:51 AM
#22

Tuulikki har lagt till följande förslag:

  • Djurens Rätt
iFokus
12/13/16, 1:58 PM
#23

majvi har lagt till följande förslag:

  • Vi-skogen
iFokus
12/16/16, 9:50 AM
#24

Nomen Nescio har lagt till följande förslag:

  • Barnfonden
iFokus
12/20/16, 11:23 PM
#25

Mirinda har lagt till följande förslag:

  • Amnesty
[Carpinus]1
7/1/17, 9:10 PM
#26

LoveNepal verkar inte vara vad man utgett sig för att vara…

http://www.expressen.se/nyheter/lovenepal-samlar-in-miljoner-med-kandisar-och-bluffar/

Sollar
7/1/17, 10:50 PM
#27

#26 Det ser ju lite mörkt ut för dom, men samtidigt är jag inte helt beredd att döma ut dom än. Jag har läst aftonbladets artikel och där står att svensk insamlingskontroll ska utreda dom, det tycker jag är bra. Men sen verkar det som att deras källa mest är Love and Hopes tidigare samarbetspartner som de brutit med, dessutom den här Anneli Wester, jag kollade hennes FB för några månader sedan och hon höll på att presentera vad hon kallade "den alternativa sanningen", det låter väl rätt märkligt? Dessutom, då iaf, så skrev hon en massa inlägg utan några som helst bevis, och hon anklagade i princip sonen för barnvåldtäkt, fast senare "förtydligade" hon sig genom att hävda att hon menade att han lagt sig i en av barnhemsflickornas sängar och bett henne massera henne. Öhh?

Det blir intressant att se vad granskningen av 90-kontot säger, om de blåst större delen av Sverige.

Annons:
[Carpinus]1
7/2/17, 6:48 AM
#28

#27 I Expressens granskning står det att "2016 samlade organisationen in 31 912 356 kronor varav 14 350 905 kronor, 44,9 procent, gick till ändamålet.  LoveNepals förklaring är att de fick mer pengar än de kunde ge bort efter stort tryck i media."

Inte heller verkar de leva upp till andra krav som finns för 90-konton, som t.ex. etisk marknadsföring.

Vad jag förstår så är det Westers misstankar som fått tidningarna att gräva i härvan. I så fall har hon gjort nytta - om hon sedan inte haft medias resurser att gå djupare kan man ju ha förståelse för. En annan som satt frågetecken för LoveNepal är debattören Rebecca Weidmo Uvell, som först satte in pengar på postgirokontot efter att ha läst om dem, för att några månader senare ha upptäckt att pengarna gick till missionsverksamhet och invänt mot detta. Framförallt kritiserade hon medias dåliga reserach, och det är vi ju fler som gör idag.

OlgaMaria
7/2/17, 8:02 AM
#29

#28 Är det fel att ha pengaöverskott? Du får väl fråga vad de pengarna gått till. Enligt organisationen är de nu öronmärkta för kommande utgifter i deras välgörenhetsarbete. Pengarna har ju inte gått till missionsverksamhet. Det skribenten menar på är att hon önskar att media informerat om rörelsens kristna förankring och att man tidigare var en missionsorganisation. Jag har försökt sätta mig in i detta så gott jag kunnat, vilket inte är lätt. Det verkar i alla fall som att man hamnat i konflikt med en tidigare samarbetspartner i Nepal och därför lämnade de Nepal och arbetar nu i Indien. Jag kan tänka mig att med tanke på den stora uppmärksamhet de fick i Sverige så önskade de ta över barnhemmet helt och visa att de var duktiga på egen hand så att säga. Men det ville inte den andra organisationen. Så i kölvattnet av det uppstod konflikt och smutskastning. Båda sidor har anklagat den andra sidan för att ha manipulerat flickorna att ljuga… Jag tror i alla fall att Love and Hope i stort gjort vad de sagt att de gjort, men jag blir lite tveksam över hur de agerar mot andra parter. Därför har jag avslutat min månadsvisa överföring till dem. Med tanke på att de har ett stort överskott nu så gör ju pengarna säkert bättre nytta någon annanstans. Men jag tänker också att Love and Hope ska ha cred för att de satt strålkastarljuset på dessa barn som lever som sexslavar. Det behövde vi få höra om!! Och det finns många organisationer man kan stötta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Carpinus]1
7/2/17, 9:14 AM
#30

#29 Ja, det var bra att Love and Hope satt strålkastarljuset på de vidriga förhållanden som barn lever under i Nepal! Men det är mindre bra om de utnyttjat det, delvis eller huvudsakligen får utredningar från Svensk insamlingskontroll men kanske även myndigheterna visa.

Sedan har ju slitningarna mellan flera organisationer i det här fallet blottat att det verkar finnas vissa mått av geschäft och lycksökeri i branschen. När allianser brister kommer mindre smickrande detaljer ut i ljuset.  

Jag tycker att du gjort rätt både i att skänka pengar och att avbryta betalningarna när du började tvivla på verksamheten. Skulle tro att andra organisationer, både seriösa och mindre trovärdiga, kommer att dyka upp som alternativ till Love and Hope/LoveNepal. För hjälpen behövs uppenbarligen!

iFokus
7/2/17, 10:04 AM
#31

Tant Grön har lagt till följande förslag:

  • Operation smile
[Carpinus]1
1/10/18, 6:10 PM
iFokus
1/11/18, 1:18 PM
#33

Cragan har lagt till följande förslag:

  • Riders for Health
Upp till toppen
Annons: